NASZE PORADY: Prosty i tani sposób na wymianę czujnika ABS

Opublikowano: 25 czerwca 2019 - 11:57 Autor: Moto Replika

W sytuacji, w której jesteśmy zmuszeni do wymiany czujnika ABS, może się okazać, że wymianę taką jesteśmy w stanie przeprowadzić znacznie niższym kosztem, niż mogłoby się wydawać.

Aby wymienić czujnik ABS należy zdjąć koło, hamulce i odkręcić piastę koła.

Przykładem będzie dla nas Opel Astra G. Tu czujnik ABS znajduje się w piaście koła. W naszym przypadku jest to czujnik koła lewego, który dodatkowo odpowiada za zliczanie przejechanych kilometrów oraz jest powiązany z prędkościomierzem.

Wszelkie katalogi części zamiennych podają informację o tym, że aby wymienić czujnik ABS niezbędna jest wymiana całej piasty (wraz z rzeczonym czujnikiem, który rzekomo jest jej integralną częścią).

I faktycznie, na pierwszy rzut oka, tak by się mogło wydawać. Nic jednak bardziej mylnego.

Tak wygląda piasta po odjęciu od niej czujnika ABS. Piastę należy teraz dokładnie oczyścić, usunąć korozję, następnie nałożyć na nią elektromagnes oraz pozostałą część czujnika (obie części są w zestawie). Warto pamiętać, że elektromagnes (pierścień) jest elementem ruchomym (obraca się wraz z piastą), a czujnik (odbiornik sygnału) jest nieruchomy.

Koszt całej piasty, w zależności od producenta, może przekraczać 200 zł. Okazuje się jednak, że w internecie do nabycia są czujniki ABS bez piasty. Ich cena waha się w granicach 50 zł wraz z przesyłką.

Co więcej, okazuje się, że po wymontowaniu piasty i ściągnięciu starego czujnika ABS, istnieje możliwość zamontowania nowej części, w dodatku po właściwym i starannym jej ułożeniu wszystko działa doskonale.

Wymiana nie jest trudna w warunkach domowych: musimy zdjąć koło, zdjąć zacisk hamulcowy, zdjąć tarczę hamulcową, następnie wyciągnąć zawleczkę i odkręcić śrubę koronową półosi (niezbędna nasadka nr 30 długa), później odkręcić 3 śruby mocujące piastę koła, wyciągnąć piastę, odłączając wcześniej czujnik ABS.

Jedynym niezbędnym narzędziem spoza podstawowego zestawy „majsterkowicza” jest klucz nasadowy nr 30 przedłużany.

Następnie zdejmujemy z piasty czujnik ABS (jest to część w kształcie krążka), zakładamy nowy czujnik, całość montujemy w odwrotnej kolejności, nie zapominamy o podłączeniu wtyczki do czujnika ABS.

Co ważne, warto na kilkanaście sekund odłączyć akumulator, aby ewentualne błędy, które nie zawsze uda się usunąć programem komputerowym, wykasować i możemy jechać.

Powodzenia!

Opisana sytuacja dotyczy Opla Astry G, być może w przypadku innych modeli także istnieje podobna możliwość, aby uniknąć niepotrzebnych dodatkowych kosztów, które zostały sztucznie wygenerowane przez konstruktorów i producentów części zamiennych. Jeśli wiecie coś na ten temat – prosimy o komentarz.

O autorze
Moto Replika

renomowany portal motoryzacyjny. Auta nowe i używane. Najlepsze salony samochodowe, komisy i warsztaty. Pokazujemy i promujemy tylko prawdziwych fachowców.

Komentarz