50 lat Porsche 917, 50 lat Porsche 914 oraz 10 lat Porsche Panamera

Opublikowano: 30 stycznia 2019 - 16:39 Autor: Moto Replika

Trzy jubileusze, jedne wielkie urodziny i dynamiczne pokazy Heritage Experience – na 2019 rok Porsche Museum przygotowało wiele atrakcji. Aby historia marki stała się niemal „namacalna”, jej czterokołowi ambasadorzy będą po raz kolejny prezentowani nie tylko przy Porsche platz w Stuttgarcie-Zuffenhausen, ale także w trakcie licznych wydarzeń na całym świecie.

Porsche 914

50 lat Porsche 917
Jubileusz jednej z najmocniejszych serii modelowych z Zuffenhausen: podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1969 r. po raz pierwszy zaprezentowano publicznie Porsche 917, należące do grona najbardziej znanych samochodów wyścigowych wszech czasów. Zaledwie rok później Porsche zdobyło dzięki niemu pierwszy z 19 złotych medali wywalczonych w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Na jednej z największych specjalnych wystaw w historii, pt.: „Kolory prędkości – 50 lat 917″ (od 14 maja do 15 września), Porsche Museum pokaże aż dziesięć egzemplarzy 917. Wystawa pozwoli zwiedzającym zobaczyć z bliska decydujący kamień milowy w pełnej chluby wyścigowej historii Porsche – zwłaszcza że pojawi się na niej pierwsze kiedykolwiek zbudowane Porsche 917, z podwoziem o numerze 001. Muzealny warsztat od lat pracuje nad tym, aby przywrócić je do oryginalnego stanu z chwili światowej premiery w 1969 r.

Porsche 917

50 lat Porsche 914
Jesienią 1969 r. podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie zadebiutował model 914 – pierwszy wytwarzany seryjnie niemiecki samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie. Istniały dwa warianty: 914 z jednostką 4-cylindrową, występujący jako VW Porsche, oraz 914/6 z 6-cylindrowym bokserem, oferowany jako Porsche. Pięćdziesiąt lat później Porsche Museum poświęci tej serii specjalną wystawę pt. „50 lat 914 – typowego Porsche”, która potrwa od 2 czerwca do 7 lipca. Co więcej, w niedzielę 2 czerwca do muzeum zjadą członkowie klubów zrzeszających posiadaczy 914. Na dziedzińcu budynku stawi się łącznie ponad 120 prywatnie użytkowanych egzemplarzy modelu.

Bergspyder z 1968 r.

10 lat Porsche Panamera
Dziesięć lat temu producent sportowych samochodów zadebiutował w zupełnie nowym sektorze rynku – wraz z modelem Panamera, pierwszą czterodrzwiową limuzyną Porsche. Debiutująca w Szanghaju w 2009 r., Panamera wykorzystywała liczne innowacje techniczne, które nigdy wcześniej nie były dostępne w seryjnym samochodzie klasy luksusowej. W ramach obchodów jubileuszu „10 lat Porsche Panamera”, na które składa się między innymi specjalna wystawa, Porsche Museum współpracuje z zakładami Porsche w Lipsku. Odpowiadają one za cały proces produkcji modelu, w tym za budowę nadwozi i ich lakierowanie. Wiosną na ekspozycji w Centrum Klienta pojawi się osiem egzemplarzy Porsche Panamera, od pierwszych prototypów aż po obecną generację.

Porsche Panamera

Porsche Museum w Goodwood i na torze wyścigowym Solitude
W tym roku fani i entuzjaści mogą spotkać się z marką nawet wtedy, gdy znajdą się daleko od Porscheplatz. Pierwszym przystankiem na mapie wyjazdowych prezentacji będą targi klasycznej motoryzacji Retro Classics na obrzeżach Stuttgartu. Producent sportowych samochodów wystawi tam swoją ekspozycję w dniach 7-10 marca (hala nr 1). Muzeum zorganizuje Heritage Experience – żywy pokaz historii, w ramach którego w jednym miejscu obok samochodów spotkają się byli i obecni kierowcy wyścigowi oraz projektanci. Kolejną datą w kalendarzu Porsche Museum będzie Festiwal Prędkości w angielskim Goodwood, w tym roku odbywający w dniach 4-7 lipca. To największe motorsportowe spotkanie na świecie. W słynnym wyścigu górskim po 51-letniej przerwie wystartuje najlżejszy samochód wyścigowy z Zuffenhausen: dzięki cienkiej, plastikowej karoserii, aluminiowej ramie, berylowym tarczom hamulcowym i kulistemu zbiornikowi paliwa model 909 Bergspyder z 1968 r. waży zaledwie 384 kilogramy. W sezonie 1968 Porsche przystąpiło nim do rywalizacji w kategorii samochodów wyścigowych w mistrzostwach Europy w wyścigach górskich. Samochód wystartował w zaledwie dwóch wyścigach, w których zajął odpowiednio drugie i trzecie miejsce.

Liczna reprezentacja wyścigowych i historycznych modeli z firmowej kolekcji firmy będzie demonstrować typowy dla siebie dynamizm podczas „Solitude Revival”, w weekend 20-21 lipca. Byli kierowcy wyścigowi i fabryczni poprowadzą klasyczne auta z Porsche Museum na legendarnym Solitude Ring w Stuttgarcie. W hołdzie oryginalnej trasie specjalnie na tę okazję zablokowany odcinek drogi pokonają bolidy: 804 z 1962 r. (Formuła 1), 718 Monoposto rocznik 1960 (Formuła 2) oraz 550 Spyder z 1956 r. Tuż po tym wydarzeniu grupa zabytkowych aut z floty Porsche Museum weźmie udział w austriackim rajdzie Ennstal Classic (24-27 lipca). Goście imprezy będą świadkami wyjątkowego debiutu: po szeroko zakrojonych pracach renowacyjnych wykonanych przez ekipę muzealnego warsztatu swoje pierwsze kilometry w Grand Prix Gröbmingu pokona Porsche 908/2 z 1969 r.

Aby fascynacji Porsche można było nie tylko doświadczać, ale też ją rozwijać, w tym roku producent sportowych samochodów będzie po raz kolejny obecny na Targach Książki we Frankfurcie. Od 16 do 20 października w ramach „Edition Porsche Museum” zaprezentowana zostanie szeroka gama publikacji własnych, a także stworzonych we współpracy z zewnętrznymi wydawnictwami. Przez cały rok w księgarniach i w muzealnym sklepie można nabyć m.in. obszerną lekturę na temat dwóch 50-latków – Porsche 917 i 914.

Porsche 804

Poszerzenie cyfrowej oferty z myślą o młodych gościach
Z myślą o „Mission Future Heritage” – „misji przyszłego dziedzictwa”, Porsche Museum zamierza szerzej korzystać z nowoczesnych form komunikacji na temat dziedzictwa Porsche i doświadczeń producenta w budowie samochodów. W ramach ponadprogramowej edukacji adresowanej do młodszych gości muzeum oferuje teraz swoje materiały naukowe także w formie cyfrowej w postaci aplikacji Team Spirit. Aplikacja koncentruje się na trzech głównych tematach: aerodynamice i lekkiej konstrukcji, technice silników oraz designie motoryzacyjnym i jest przeznaczona dla uczniów w wieku 5-12 lat. Podczas wizyty w muzeum młodzi ludzie mogą pracować w zespołach i korzystając z zainstalowanej na iPadach aplikacji, rozwiązywać różne zadania związane z historią firmy, gamą produktów oraz rozwojem technicznym. Zawartość aplikacji, opracowana w ścisłej współpracy z wydawnictwem Klett MINT, została dopasowana do programu edukacyjnego dla Badenii-Wirtembergii. W nadchodzącym roku szkolnym 2019/2020 jej tematyka wzbogaci się o przyszłościowy temat elektromobilności. Jedna sesja Team Spirit trwa 90 min i dla klasy liczącej do 30 uczniów kosztuje 75 euro.

O autorze
Moto Replika

renomowany portal motoryzacyjny. Auta nowe i używane. Najlepsze salony samochodowe, komisy i warsztaty. Pokazujemy i promujemy tylko prawdziwych fachowców.

Komentarz