Nowy Opel Astra

Opublikowano: 4 stycznia 2016 - 10:00 Autor: Moto Replika

Historia modelu Astra rozpoczęła się 1936, wówczas jako model Kadett. Do dziś wyprodukowano już 24 miliony kompaktowych Kadettów i Astr.

Opel-Astra-1

Kolejna generacja Astry jest pierwszym modelem opracowanym według nowych priorytetów i celów określonych przez dyrektora generalnego Grupy Opel, dr. Karla-Thomasa Neumanna, w strategii DRIVE!2022. Nowa Astra jest oparta na zupełnie nowej, lekkiej architekturze. W zespole napędowym zastosowano wyłącznie silniki najnowszej generacji. Samochód jest również wyposażony w ultranowoczesne systemy łączności z Internetem z funkcją integracji ze smartfonem oraz w przełomowego opiekuna kierowcy Opel OnStar. Nowa Astra kontynuuje tradycje firmy Opel w zakresie wprowadzania w klasie kompaktowej rozwiązań dostępnych wcześniej tylko w wyższych segmentach.

Nowy model powstał zgodnie z koncepcją stylistyczną Opla, w której muskularne kształty łączą się z łagodnymi konturami. Samochód prezentuje się także bardziej dynamicznie i lżej niż poprzednie generacje. W skrócie: nowa Astra to połączenie efektywności z elegancją i nowe spojrzenie na klasę kompaktową dzięki innowacyjnym rozwiązaniom. Dotyczy to zarówno wersji pięciodrzwiowej, jak i kombi Sports Tourer, która również zadebiutuje na targach we Frankfurcie i trafi na rynek w najbliższych miesiącach.

„Nowa Astra kontynuuje tradycje firmy Opel w zakresie udostępniania innowacji z wyższych segmentów szerszemu gronu odbiorców. Jednocześnie wyznacza ona początek nowej ery w firmie Opel i stanowi prawdziwy skok jakościowy. Inżynierowie zaprojektowali ją praktycznie od podstaw, koncentrując się na trzech głównych aspektach takich jak efektywność, łączność z Internetem i dynamika” — powiedział dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Nowa Astra jest nawet o 200 kilogramów lżejsza od poprzedniczki, co wyraźnie widać w jej sportowej sylwetce. Wymiary zewnętrzne zmniejszyły się, ale znacznie wzrosły przestronność i komfort wnętrza. Pod maską będą montowane wyłącznie silniki najnowszej generacji. Liczne technologie i systemy wspomagające kierowcę z wyższych segmentów zwiększą komfort i bezpieczeństwo osób podróżujących Astrą, natomiast osobisty opiekun kierowcy – system Opel OnStar, najnowocześniejsze interfejsy umożliwiające integrację telefonu z samochodem oraz przełomowe matrycowe reflektory LED IntelliLux uczynią z niej prawdziwego pioniera na rynku”.

Tylko efektywne, elastyczne i ciche zespoły napędowe nowej generacji

Pod maską nowej Astry będą montowane jednostki napędowe z zupełnie nowej gamy, rozwijające moc od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności od 1 do 1,6 litra mają trzy wspólne cechy: charakteryzują się najwyższą sprawnością, elastycznością i kulturą pracy. Najnowsze turbodoładowane silniki wysokoprężne firmy Opel nie bez powodu zyskały już przydomek „supercichych Diesli”.

Nowy, w całości aluminiowy silnik benzynowy 1.4 o mocy 74 kW/100 KM będzie montowany w bardzo przystępnie wycenionej wersji podstawowej, którą można kupić już za  59 900 zł (wszystkie ceny są sugerowanymi cenami detalicznymi z VAT w Polsce). Trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 77 kW/105 KM wymaga natomiast dopłaty 4 000 zł. Nowa Astra z tą jednostką i manualną zautomatyzowaną skrzynią biegów Easytronic 3.0 emituje zaledwie 96 gramów CO2 na kilometr w cyklu mieszanym i zużywa tylko 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów, co daje jej pierwsze miejsce w klasie kompaktowej pod względem niskiego zużycia paliwa i parametrów ekologicznych. 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo to zupełnie nowy silnik, debiutujący wraz z nową Astrą. Czterocylindrowa jednostka 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 92 kW/125 KM lub 110 kW/150 KM rozwija maksymalny moment obrotowy do 245 Nm. Pochodzi ona z tej samej rodziny, co mniejszy, ale wcale nie słabszy silnik trzycylindrowy i dzięki w pełni aluminiowej konstrukcji również przyczynia się do obniżenia masy pojazdu. W zależności od mocy zużycie paliwa udało się ograniczyć do 4,9 l/100 km (emisja CO2: 114 g/km).

1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo rozwijający moc 147 kW/200 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm (z funkcją overboost) będzie najmocniejszą jednostką benzynową w nowej Astrze. Elastyczność w średnim zakresie obrotów mierzona przyspieszeniem od 80 do 120 km/h na piątym biegu wynosi 7,5 sekundy, a maksymalna prędkość samochodu to 235 km/h (dane wstępne).

Fani diesli będą mogli kupić nową Astrę w cenie od 71 900 zł. Silnik 1.6 CDTI jest dostępny w trzech wariantach różniących się mocą — od 70 kW/95 KM do 100 kW/136 KM — i rozwijających do 320 Nm momentu obrotowego. Niezależnie od wariantu silnik ten w połączeniu ze standardową 6‑biegową przekładnią manualną emituje zawsze poniżej 100 gramów CO2 na kilometr. Obecnie mistrzynią efektywności wśród wersji nowej Astry jest samochód z silnikiem o mocy 81 kW/110 KM, zużywający zaledwie 3,4 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, co odpowiada emisji CO2 w ilości 90 g/km.

W nowej Astrze będą montowane trzy rodzaje skrzyń biegów: 5- i 6‑biegowe przekładnie manualne, zautomatyzowana przekładnia manualna Easytronic 3.0 oraz 6‑biegowa przekładnia automatyczna o specjalnie obniżonym tarciu wewnętrznym. Sześciobiegowy automat jest dostępny w połączeniu z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 110 kW/150 KM oraz dieslem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM.

Oszczędna eksploatacja: jakość klasy premium, niski całkowity koszt posiadania

Wyjątkowa efektywność nowej Astry nie jest jednak wyłącznie zasługą innowacyjnych zespołów napędowych. Dzięki ultranowoczesnej technologii produkcji i wysokogatunkowym materiałom samochód charakteryzuje się doskonałą jakością. To cecha, która również korzystnie wpływa na całkowity koszt posiadania jako aspekt, w którym nowa Astra także wyznacza standard w swojej klasie. Wpłynie to korzystnie na wartość rezydualną samochodu.

Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy — nowa architektura pojazdu

Wzorcem dla 11. generacji kompaktowego Opla była wizjonerska Monza Concept zaprezentowana na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2013 roku. Samochód ten był zapowiedzią przyszłych modeli marki Opel, a każdy jego element i detal stylistyczny był podporządkowany efektywności. W nowej Astrze rygorystycznie kontynuowano tę wizję. W zależności od wersji i wyposażenia będzie ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od poprzedniczki. Zasadniczą rolę w zmniejszeniu masy samochodu odegrała nowa architektura pojazdu. Każdy element został sprawdzony pod kątem kompaktowości konstrukcji i lekkości materiałów. Masę samego szkieletu nadwozia obniżono o 77 kilogramów (ponad 20 procent). Rozwiązania zastosowane w podwoziu pozwoliły na zmniejszenie masy o dalsze 50 kilogramów.

W tym celu zastosowano ultrawytrzymałe, a jednocześnie lekkie gatunki stali, kompaktowe ramy pomocnicze oraz lżejsze konstrukcje przedniej i tylnej osi. Ponadto zrezygnowano z pełnych osłon aerodynamicznych spodu pojazdu, optymalizując jednocześnie kształt elementów podwozia i zespołu napędowego. Kolejne zabiegi optymalizujące wymiary i masę samochodu zaowocowały krótszymi zwisami z przodu i z tyłu, a także układem wydechowym lżejszym nawet o 25 procent.

Końcowym efektem „kuracji odchudzającej” jest poprawa zwrotności i komfortu prowadzenia. Jazda nową Astrą sprawia po prostu jeszcze więcej frajdy niż w przypadku poprzednich modeli.

Inteligentna konstrukcja: bardziej kompaktowe, a jednocześnie przestronniejsze nadwozie

Stylistyka nowej Astry wyraźnie nawiązuje do efektywności, która charakteryzuje cały samochód. Ewolucja stylistyki Opla — czyli „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją” — sprawia, że nowa Astra przyciąga wzrok lżejszą i bardziej sportową sylwetką. W tym przypadku inspiracją również była wizjonerska Monza Concept. Czysta efektywność wyraża się w oszczędnej i sportowej interpretacji typowych dla Opli muskularnych kształtów. Przestronne wnętrze Monzy Concept jest również cechą nowej Astry, w której kierowca i pasażerowie zyskali więcej miejsca na nogi i nad głową mimo mniejszych wymiarów nadwozia w porównaniu z poprzedniczką. Długość samochodu wynosi 4,37 metra, czyli o prawie 50 milimetrów mniej w porównaniu z 10. generacją, natomiast szerokość zmniejszyła się o 5 milimetrów i wynosi obecnie 1,81 metra (bez lusterek bocznych). Wysokość również została zredukowana o 25 milimetrów i wynosi teraz 1,46 metra. Mimo rozstawu osi nowej Astry skróconego o 2 centymetry ilość przestrzeni wewnątrz wzrosła. Dzięki nowo zaprojektowanym fotelom pasażerowie z tyłu zyskali dodatkowe 35 milimetrów miejsca na nogi, co poprawia komfort podróżowania. Przestrzeń nad głową kierowcy powiększyła się natomiast o 22 milimetry.

Zmienione wymiary mają oczywiście wpływ na własności aerodynamiczne i sprawność, z jaką nowa Astra pokonuje opór powietrza — uśredniony współczynnik oporu aerodynamicznego nie przekracza 0,30. W przypadku najbardziej opływowej wersji wartość tego współczynnika wynosi 0,285 i jest o 0,040 punktu niższa w porównaniu z najbardziej opływową poprzedniczką. Jest to także znakomity wynik w segmencie hatchbacków.

– Zależało nam, aby nowa Astra kontynuowała naszą koncepcję stylistyczną «rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją». Wiele łączy ją z Monzą Concept: sportowe, minimalistyczne nadwozie o wyrazistych kształtach, emanujące dynamiką i lekkością. Mimo mniejszych wymiarów zewnętrznych samochód jest większy w środku, co również jest przykładem nacisku projektantów na efektywność. Wszystkie elementy stylistyczne, w tym osłona chłodnicy płynnie przechodząca w reflektory, dynamicznie podzielony słupek C oraz napięte płaszczyzny boków nadwozia, składają się na wizualny efekt, który sprawia, że nowa Astra wydaje się niższa, dłuższa i szersza, oferując przy tym wciąż bardzo przestronne wnętrze. Ogólnie to wzornictwo odzwierciedla nowe główne przesłania towarzyszące nowej Astrze: oszczędniejsza, lżejsza, bardziej efektywna i dynamiczna — powiedział Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel.

W zamyśle projektantów przód nowej Astry miał prezentować się maksymalnie szeroko, aby podkreślić dynamikę i optycznie obniżyć nadwozie. Znak „blitz” pośrodku chromowanej listwy na osłonie chłodnicy i charakterystyczne przetłoczenie wznoszące się ku tylnej części auta pozwalają od razu rozpoznać nową Astrę jako przedstawiciela marki Opel. Smukłe, dynamiczne i sportowe przednie reflektory płynnie przechodzą w osłonę wlotu powietrza, tworząc wraz z nią wyrazisty motyw. Jeszcze ciekawszym detalem stylistycznym jest „przedzielony” słupek C, wywołujący wrażenie, że dach unosi się nad resztą nadwozia. Ta innowacyjna cecha stylistyczna optycznie wydłuża i obniża sylwetkę auta. Dynamicznie ukształtowana pokrywa bagażnika graficznie łączy tylne światła, co również wysmukla, poszerza i obniża nadwozie w tej części, zgodnie z podstawowym motywem efektywności nowej Astry.

We wnętrzu samochodu także można odnaleźć elementy koncepcji stylistycznej firmy Opel, w której „rzeźbiarski artyzm łączy się z niemiecką precyzją”. Eleganckie kształty połączono z wysokogatunkowymi materiałami. W przejrzystym wnętrzu liczbę przełączników i przycisków ograniczono do absolutnego minimum, co również jest przejawem efektywności typowej dla Astry i ułatwia obsługę poszczególnych funkcji. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest nagradzany system IntelliLink. Jego lokalizację dobrano starannie pod kątem idealnej widoczności wyświetlacza oraz dostępności elementów sterujących i łatwości obsługi.

– Wnętrze to połączenie estetycznie wyprofilowanych i dynamicznych kształtów, ekskluzywnych materiałów oraz absolutnej koncentracji na jakości wykonania. Listwa dekoracyjna biegnąca przez całą szerokość deski rozdzielczej harmonizuje  z charakterystycznymi przetłoczeniami, podkreślając szerokość, przestronność i efektywność wnętrza — dodał Mark Adams.

Najlepsze wyposażenie z zakresu łączności z Internetem i nowoczesnych multimediów: Opel OnStar i IntelliLink

Wszystkie nowe modele są podporządkowane następującej zasadzie: firma Opel upowszechnia technologie i innowacje z wyższych segmentów oraz sprawia, że ceny innowacji są bardziej przystępne. Przykładem takiego podejścia są systemy łączności. Astra nowej generacji jest pierwszym modelem Opla, który będzie oferowany z systemem Opel OnStar od początku obecności na rynku. Ten osobisty opiekun kierowcy to swoisty „anioł stróż” przywoływany przyciskiem i czuwający nad pojazdem przez 365 dni w roku. Otwarcie poduszki powietrznej powoduje wysłanie wiadomości alarmowej i nawiązanie kontaktu ze służbami ratunkowymi. Ponadto system OnStar zamienia nową Astrę w mobilny punkt dostępowy do Internetu Wi-Fi LTE 4G. Do systemu można podłączyć jednocześnie nawet siedem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

W nowej Astrze zadebiutują także dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink nowej generacji. Po raz pierwszy IntelliLink zostanie wyposażony w interfejsy Apple CarPlay i Android Auto umożliwiające podłączenie smartfona do pokładowego systemu multimedialnego. Każdy z interfejsów ułatwia korzystanie z funkcji smartfona, na których najbardziej polegają użytkownicy.

Po raz pierwszy w klasie kompaktowej: matrycowe reflektory LED IntelliLux

Inteligentne matrycowe reflektory LED IntelliLux w nowej Astrze to jeszcze jedna absolutna nowość podnosząca bezpieczeństwo. Przełomowe matrycowe reflektory LED nowej generacji umożliwiają korzystanie ze świateł drogowych poza obszarem zabudowanym bez oślepiania innych kierowców, a Astra będzie pierwszym samochodem w segmencie kompaktowym, w którym pojawi się to rozwiązanie. Nowy system, złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenie nadal są jasno oświetlone. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności adaptacji matryca diodowa stanowi nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.

Oprócz systemu Opel OnStar i matrycowych reflektorów LED IntelliLux — rozwiązań unikatowych w segmencie kompaktowym — właściciele nowej Astry otrzymają do dyspozycji szereg innych systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy. Niektóre z tych systemów są już standardem w wyższych segmentach, ale w samochodach kompaktowych nie były dotychczas oferowane. W przedniej kamerze Opel Eye nowej generacji, która debiutuje w nowej Astrze wprowadzono szereg istotnych usprawnień: system rozpoznawania znaków drogowych łączy dane z obrazu zarejestrowanego przez kamerę z informacjami z systemu nawigacji, aby udzielać kierowcy jeszcze dokładniejszych wskazówek. Układ ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu wzbogacono o układ utrzymania pasa ruchu, który automatycznie koryguje tor jazdy w przypadku wykrycia, że kierowca bezwiednie zmienia pas ruchu. Ulepszono także działanie funkcji pozwalających utrzymać odległość od pojazdu poprzedzającego. System ostrzegania przed kolizją ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie nie tylko sygnałem akustycznym i specjalną ikoną, ale także diodą odbijającą się w szybie czołowej. Jeżeli reakcja kierowcy na takie ostrzeżenie jest niewystarczająca, system zwiększa siłę hamowania (zintegrowany układ wspomagania hamowania awaryjnego lub wręcz automatycznie zatrzymuje pojazd (automatyczne hamowanie awaryjne), pomagając uniknąć kolizji lub przynajmniej zminimalizować jej skutki przy relatywnie niskiej prędkości (system działa w przedziale od 8 do 80 km/h, a przy prędkości do 40 km/h potrafi nawet całkowicie zatrzymać pojazd). System ostrzegania o pojeździe w martwym polu wykrywa przeszkody, które znajdują się poza polem widzenia kierowcy, w promieniu 3 metrów z boku i z tyłu samochodu, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe. Obecność takich przeszkód jest sygnalizowana kierowcy za pomocą diodowych ikon i sygnału akustycznego.

Tempomat z ogranicznikiem prędkości zwiększa komfort i pomaga unikać przekraczania dozwolonej prędkości. Zaawansowany asystent parkowania umożliwia automatycznie zaparkowanie pojazdu za naciśnięciem przycisku, a kamera cofania włącza się z chwilą wybrania biegu wstecznego.

Na uwagę zasługują także nowo zaprojektowane ergonomiczne fotele, przetestowane i certyfikowane przez AGR (Kampanię na rzecz zdrowych pleców). Kontynuują one tradycję znakomitych, ergonomicznych foteli oferowanych w samochodach marki Opel i są wyposażone w szereg dodatkowych funkcji podnoszących komfort. Kierowca nowego Opla Astry może zasiadać w fotelu regulowanym w 18 kierunkach. Fotel ten ma także funkcję masażu, wentylacji i regulacji podparcia bocznego, co jest unikatowym rozwiązaniem w klasie kompaktowej. Również pasażerowie z tyłu mogą liczyć na większy komfort dzięki opcjonalnym podgrzewanym siedzeniom skrajnym na tylnej kanapie oraz większej ilości miejsca na nogi.

O autorze
Moto Replika

renomowany portal motoryzacyjny. Auta nowe i używane. Najlepsze salony samochodowe, komisy i warsztaty. Pokazujemy i promujemy tylko prawdziwych fachowców.

Komentarz