Mercedes SLC 43 AMG

Opublikowano: 26 lutego 2016 - 16:00 Autor: Moto Replika

Wysoka dynamika jazdy i niskie zużycie paliwa nie muszą się wykluczać. Udowadnia to nowy Mercedes-AMG SLC 43: dzięki połączeniu 3-litrowego silnika V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM) ze sportową przekładnią 9G-TRONIC roadster zużywa średnio jedynie 7,8 l paliwa na 100 km (cykl NEDC). Tym samym jest nie tylko o 0,6 l/100 km oszczędniejszy od poprzednika, SLK 55 z wolnossącą jednostką V8, ale jest też najwydajniejszym 6-cylindrowym sportowym roadsterem na rynku. Specjalnie opracowane zawieszenie oraz specyficzne dla tego modelu mocowania silnika i tylnej przekładni zaprojektowano pod kątem wysokich przyspieszeń poprzecznych. Jeszcze dynamiczniejsze prowadzenie zapewnia opcjonalne zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywną regulacją tłumienia i mechanizmem różnicowym tylnej osi o zwiększonym tarciu wewnętrznym (tzw. szperą).

Mercedes-AMG SLC 43, obsidianschwarz mettalic Mercedes-AMG SLC 43, obsidian black, mettalic

Kompaktowy, mocny i ekonomiczny: „Nowy Mercedes-AMG SLC 43 łączy klasyczne cnoty roadstera z wzorową wydajnością. Ważąc mniej i zużywając mniej paliwa od SLK 55, na torze zapewnia takie same osiągi co poprzednik. Dostarcza przy tym typowej dla maszyn AMG przyjemności z jazdy – zgodnie z potrzebami współczesnego rynku” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG.

3-litrowy silnik V6 biturbo oferuje imponującą wydajność. Rozwija moc 270 kW (367 KM) i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego, rozpędzając SLC 43 od 0 do 100 km/h w ciągu 4,7 s. Prędkość maksymalną roadstera ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Kluczową rolę w zapewnieniu mu zwinnego, pełnego werwy charakteru odgrywają nowo opracowane osie, specyficzne mocowania silnika i tylnej przekładni, sztywniejsza elastokinematyka zawieszenia oraz wysoce precyzyjny układ kierowniczy. Jeszcze lepsza dynamika poprzeczna to zasługa opcjonalnego mechanizmu różnicowego tylnej osi o ograniczonym poślizgu.

Mercedes-AMG SLC 43, obsidianschwarz mettalic Mercedes-AMG SLC 43, obsidian black, mettalic

Nowy model, nowa nomenklatura

Nowy SLC 43 otwiera obecną gamę roadsterów ze świata AMG. Poza zmianą nazwy z SLK na SLC model wpisuje się w nową nomenklaturę Mercedes-AMG. Znane, dwucyfrowe oznaczenie podkreśla jego bezsprzeczną przynależność do rodziny aut z Affalterbach, podobnie jak kompleksowy pakiet modyfikacji opracowanych przez tamtejszych inżynierów. Za liczbą „43” kryje się zmodyfikowany, 3-litrowy silnik AMG V6 biturbo – SLC 43 jest więc pierwszym zasilanym V-szóstką modelem z Affalterbach oferowanym pod nowym nazewnictwem.

Kluczowe dane techniczne:

Mercedes-AMG SLC 43
Silnik V6 biturbo
Pojemność skokowa 2996 cc
Moc maks. 270 kW (367 KM)
przy 5500-6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 520 Nm

przy 2000-4200 obr./min

Średnie zużycie paliwa (cykl NEDC) 7,8 l/100 km
Średnia emisja CO2 178 g/km
Klasa efektywności D
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 250 km/h*

* ograniczona elektronicznie

Mercedes-AMG SLC 43: cechy szczególne

  • 3-litrowy silnik V6 biturbo z opracowanym przez AMG sterowaniem i zwiększonym ciśnieniem doładowania
  • sportowa przekładnia 9G-TRONIC z funkcją podwójnego wysprzęglenia przy redukcjach i imponująco krótkim czasie zmiany biegów w trybach Sport+ oraz manualnym
  • Specjalnie opracowane osie przednia i tylna o nowej elastokinematyce
  • Sztywniejsze poduszki silnika i mocowanie tylnej przekładni
  • Wysokowydajny układ hamulcowy z większymi tarczami
  • Design AMG: specjalne zderzaki, końcówki układu wydechowego i zmodyfikowane osłony tylnych nadkoli
  • Diamentowa osłona chłodnicy z żaluzją w kolorze czarnym z połyskującym wykończeniem
  • 18-calowe, wieloramienne obręcze AMG z lekkich stopów, polakierowane na kolor czarny z połyskującym wykończeniem
  • Wskaźniki ozdobione wyścigową flagą, prędkościomierz wyskalowany do 280 km/h
  • Sportowe fotele z tapicerką ze skóry nappa i mikrofibry DINAMICA oraz czerwonymi przeszyciami, zmodyfikowane panele drzwi

Najważniejsze opcje

  • mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu
  • sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywną regulacją tłumienia
  • pakiet Night z przednim spojlerem i elementem ozdobnym tylnego dyfuzora w kolorze czarnym z połyskującym wykończeniem oraz czarne, chromowane końcówki układu wydechowego
  • obszyta skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA kierownica Performance ze spłaszczonym wieńcem, czerwonym pierścieniem na godzinie 12 i czerwonymi przeszyciami

Mercedes-Benz SLC 300, Interieur, bengalrot/schwarz Mercedes-Benz SLC 300, interior, bengal red/black

Wysoka moc, niskie spalanie: 3-litrowy silnik V6 biturbo

Nowy Mercedes-Benz SLC jest oferowany wyłącznie z jednostkami o 4 cylindrach. Motor 6-cylindrowy zarezerwowano dla SLC 43 ze stajni Mercedes-AMG. 3-litrowy silnik V6 biturbo generuje wysoką moc przy niewygórowanym zapotrzebowaniu na paliwo, a dwie wspomagające go turbosprężarki szczególnie spontanicznie reagują na wciśnięcie pedału gazu. Moc 270 kW (367 KM) to między innymi zasługa ciśnienia doładowania sięgającego 1,1 bara. Wyjątkowo twarde, a przy tym odporne na zużycie powłoki gładzi cylindrowych NANOSLIDE redukują tarcie i przyczyniają się do osiągnięcia większej wydajności. To samo odnosi się do strumieniowego, wielofazowego wtrysku paliwa pracującego pod ciśnieniem do 200 barów. Serce AMG zdradza czerwona, aluminiowa nakładka na pokrywie silnika.

Mercedes-AMG SLC 43, Interieur, Schalthebel Mercedes-AMG SLC 43, interior, gearshift lever

Błyskawiczna zmiana biegu: sportowa przekładnia 9G-TRONIC

Sportowa skrzynia automatyczna 9G-TRONIC została specjalnie dostosowana do wymogów SLC 43. Projektanci AMG znacząco skrócili czas zmiany przełożeń – w szczególności dzięki modyfikacji oprogramowania. Wielokrotne redukcje pozwalają w pełni wykorzystywać potencjał silnika podczas agresywnej jazdy, a funkcja podwójnego wysprzęglenia, aktywna w trybach Sport i Sport+ zapewnia jeszcze bardziej emocjonujące doznania. W programie Sport+ krótkotrwałe przerwy zapłonu dodatkowo skracają czas potrzebny na zmianę biegu.

Standardowo montowane manetki zmiany biegów w trybie manualnym umożliwiają błyskawiczny wybór przełożenia bez odrywania rąk od kierownicy. Zmiana biegu trwa tu dwa razy krócej niż w pozostałych programach, a skrzynia pozostaje na wybranym przełożeniu nawet wtedy, gdy wskazówka obrotomierza dotrze do końca skali.

Dwie opcje: sportowe zawieszenie

Z seryjnym, sportowym zawieszeniem lub z opcjonalnym, sportowym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL z selektywną kontrolą tłumienia – Mercedes-AMG SLC 43 występuje z dwoma rodzajami układu jezdnego. Oba zaprojektowano pod kątem uzyskiwania wysokich przyspieszeń poprzecznych i ograniczania przechyłów, oba korzystają ze specjalnie opracowanych osi, gwarantujących precyzyjne prowadzenie kół oraz wysoką stabilność ich pochylenia przy ugięciu i odbiciu. Przednia oś z trzema wahaczami na koło otrzymała sztywniejsze zwrotnice, ma zmienioną elastokinematykę i wyróżnia się większym „negatywem”. W połączeniu z nowo zaprojektowanymi tulejami wahaczy przekłada się to na znacznie zwinniejsze zachowanie i wyższe prędkości w zakrętach oraz lepszy kontakt z drogą.

Czterowahaczowa oś tylna o zoptymalizowanej elastokinematyce także wyróżnia się większym „negatywem” kół, ponadto otrzymała specjalne drążki poprzeczne z kutego aluminium. W rezultacie nie tylko zwiększa dynamikę jazdy, ale sprawia też, że SLC 43 łatwiej poddaje się kontroli podczas jazdy na granicy przyczepności.

Specjalne mocowania AMG silnika i tylnej przekładni zapewniają optymalny kompromis pomiędzy prowadzeniem a komfortem. Przyczyniają się zwinnego, wyjątkowo stabilnego zachowania roadstera.

Dzięki aktywnej regulacji tłumienia opcjonalne zawieszenie AMG RIDE CONTROL oferuje jeszcze bardziej spersonalizowane zestrojenie – resorowanie każdego koła jest tu osobno, elektronicznie kontrolowane. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy zawieszenia: Comfort, Sport i Sport+, wybierane za pomocą konsoli AMG DYNAMIC SELECT.

Optymalna trakcja: opcjonalny dyferencjał o ograniczonym poślizgu

Mechanicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy AMG o ograniczonym poślizgu zwiększa przyczepność i poprawia prowadzenie we wszystkich sytuacjach na drodze – zwłaszcza gdy kierowca preferuje dynamiczny styl jazdy. Odbywa się to dzięki ograniczeniu poślizgu wewnętrznego napędzanego koła w zakręcie, bez interwencji układu hamulcowego. Gdy tylne koła obracają się z różną prędkością, w celu ograniczenia poślizgu moment obrotowy trafia do tego o lepszej trakcji. Przynosi to następujące korzyści:

  • lepsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu
  • lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego
  • wyższa stabilność podczas hamowania z wysokich prędkości

Bezpieczny i odporny na przegrzanie: wysokowydajny układ hamulcowy

Wysokowydajne hamulce AMG odznaczają się doskonałą skutecznością wytracania prędkości, wysoką odpornością na przegrzanie i precyzyjną kontrolą siły hamowania. Duże, wentylowane od wewnątrz i perforowane tarcze zapewniają krótkie drogi hamowania i szybko wytracają temperaturę. Lekkie, aluminiowe zaciski ograniczają masę nieresorowaną, co korzystnie wpływa na prowadzenie oraz komfort jazdy.

Mercedes-AMG SLC 43, Motorraum, Sechszylinder, 270 kW (367 PS) Mercedes-AMG SLC 43, six cylinder engine, 270 kW (367 hp)

Zmiana charakteru za naciśnięciem przycisku: AMG DYNAMIC SELECT

Kierowca SLC 43 ma do wyboru aż pięć zróżnicowanych trybów jazdy, od oszczędnego i komfortowego do ekstremalnie sportowego i spersonalizowanego: Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Każdy z nich wpływa na pracę kluczowych parametrów, takich jak reakcja silnika na gaz, charakterystyka przekładni, zawieszenia i układu kierowniczego. Aby zmienić tryb jazdy, wystarczy wcisnąć przycisk na konsoli środkowej. Niezależnie od wybranego programu kierowca może aktywować manualny tryb zmiany biegów.

Dodatkowy wpływ na zachowanie samochodu jest możliwy dzięki systemowi stabilizacji toru jazdy ESP®, który może działać w jednym z trzech ustawień: ESP® ON (w pełni aktywny, interweniuje wcześnie bez negatywnego wpływu na sportowe prowadzenie), ESP® SPORT HANDLING (późniejsze interwencje, jeszcze bardziej dynamiczne zachowanie), ESP® OFF (system jest nieaktywny i pozwala na ekstremalnie sportowy styl jazdy na zamkniętych obiektach).

Bezpośredni i komunikatywny: progresywny układ kierowniczy

Dzięki stałemu, bezpośredniemu przełożeni 15,5:1 progresywny układ kierowniczy wspiera SLC 43 w zwinnym pokonywaniu zakrętów, a przy tym imponuje precyzją i naturalnym wyczuciem drogi. Wspomaganie działa w dwóch trybach (komfortowym i sportowym), zależnie od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT lub ustawienia w programie Individual.

Typowy dla AMG: przeszywający dźwięk

Nowy SLC 43 spełnia wyśrubowane oczekiwania kierowców ceniących sportowe emocje również w dziedzinie akustyki: standardowy sportowy układ wydechowy dysponuje dwiema automatycznie sterowanymi klapami. W trybach Eco i Comfort przez większość czasu klapy pozostają zamknięte, a do wnętrza dobiega stłumiony, powściągliwy pomruk widlastej „szóstki” biturbo. W trybach Sport i Sport+ klapy otwierają się szybciej i bardziej spontanicznie, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy. Efekt: typowy, przeszywający gang silnika AMG. W każdym z trybów układ wydechowy spełnia wszystkie normy określające dopuszczalny poziom natężenia dźwięku.

Muskularny i optycznie szeroki: design karoserii

SLC 43 natychmiast daje się poznać jako członek rodziny Mercedes-AMG: z przodu dominuje typowy dla marki zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery „A”, szerokimi wlotami i chromowanym spliterem zapewniającym optymalne dopływ powietrza do chłodnic. W rezultacie roadster wygląda na „przyklejony” do drogi. Diamentowa osłona chłodnicy ma czarną, lśniącą żaluzję. Muskularną sylwetkę SLC 43 podkreślają 18-calowe, wieloramienne obręcze AMG w kolorze czarnym. Ten sam odcień mają obudowy bocznych lusterek. Przednie błotniki zdobią chromowane „skrzela” oraz napis „BITURBO”. Z tyłu spojrzenia przyciąga subtelny spojler i dwie podwójne, chromowane końcówki układu wydechowego.

Sportowy wygląd i charakterystyczne detale: design kabiny

Za sprawą charakterystycznych detali wzornictwo kabiny wzmacnia sportowy sznyt nowego SLC 43. Z myślą o zaangażowanym stylu jazdy obszyta czarną skórą nappa kierownica ma spłaszczony u dołu wieniec, a wysoką jakość wykończenia podkreślają czerwone przeszycia i perforacja w miejscach chwytu.

Konturowane fotele zapewniają wyśmienite podparcie boczne w zakrętach. Standardowo pokryto je mieszanką odbijającej promienie słoneczne skóry nappa i mikrofibry DINAMICA, uzupełnioną czerwoną nicią. Perforacja w okolicy ramion i siedzisk chroni przed dyskomfortem termicznym. Z wyglądem siedzeń współgrają panele drzwi wykończone sztuczną skórą ARTICO i mikrofibrą DINAMICA. W przypadku opcjonalnej tapicerki ze skóry nappa Exclusive obudowę panelu wskaźników, podszybia i boczki drzwi pokrywa wysokogatunkowa skóra.

Zestaw wskaźników AMG dostarcza kierowcy wszystkie potrzebne informacje w przejrzystej, zoptymalizowanej pod kątem dynamicznej jazdy formie. Autentyczny, sportowy wygląd podkreślają dwa klasyczne zegary w tubach, RACETIMER oraz prędkościomierz wyskalowany do 280 km/h.

Wygodę na co dzień dodatkowo zwiększają funkcje komfortu, takie jak opcjonalny system ogrzewania okolic karku AIRSCARF, sterowanie dachem vario podczas jazdy (do 40 km/h, inicjacja poniżej 5 km/h) czy automatycznie zamykany separator bagażnika.

Jeszcze większy zakres indywidualizacji: lista opcji

Jeszcze większe pole do indywidualizacji nowy SLC 43 oferuje dzięki bogatej liście opcji, obejmującej m.in. pakiet Handling adresowany do ambitnych kierowców użytkujących swe auta na torach wyścigowych. Zawiera on mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu (tzw. szperę) i dodatkową chłodnicę silnika, a także polakierowane na czerwono zaciski hamulców, kierownicę Performance obszytą skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA oraz analogowy zegarek IWC. Lista opcji obejmuje również system inteligentnego oświetlenia LED-owego ILS, wybór 18-calowych obręczy, pakiet AMG Night, odcienie designo Exclusive, różne typy skórzanej tapicerki, system informacyjno-rozrywkowy COMAND Online, nagłośnienie przestrzenne Harman Kardon® Logic 7® oraz nastrojowe oświetlenie w kolorze niebieskim, białym lub czerwonym do wyboru.

Dla podkreślenia purystycznej stylizacji roadstera dach vario opcjonalnie występuje w kontrastujących barwach: ciemnobrązowej, niebieskiej, czerwonej lub czarnej.

O autorze

renomowany portal motoryzacyjny. Auta nowe i używane. Najlepsze salony samochodowe, komisy i warsztaty. Pokazujemy i promujemy tylko prawdziwych fachowców.

Komentarz