W porywającym finale sezonu Mistrzostw Świata w Rallycrossie (World RX) rozegranym wczoraj w Kapsztadzie w RPA, Mattias Ekström za kierownicą Audi S1 EKS RX quattro ponownie zapewnił sobie tytuł Wicemistrza Świata. Szwed minął linię mety ostatniego tegorocznego wyścigu tuż za Mistrzem Świata Johanem Kristofferssonem w Volkswagenie.
Mistrz Świata 2016, Wicemistrz 2017 i 2018: na torze Killarney International Raceway Mattias Ekström po raz kolejny pokazał cały swój wyścigowy talent. Nawet pomimo tego, że w wyścigu finałowym startował z tylnego rzędu, za kierownicą swego Audi S1 EKS RX quattro wywalczył drogę do drugiego miejsca. Już na pierwszym okrążeniu koncertowo wyprzedził dziewięciokrotnego Rajdowego Mistrza Świata Sébastiena Loeba w Peugeocie. Krótko potem minął dwukrotnego Mistrza Świata w Rallycrossie w Volkswagenie.
„Do Kapsztadu przyjechaliśmy z postanowieniem wygrania tego wyścigu” – powiedział Mattias Ekström. „Byliśmy bardzo szybcy, ale jakoś nie mogłem złapać odpowiedniego rytmu. Jednak w finałowym wyścigu wszystko wróciło na swoje tory. Miejsce drugie to naprawdę świetny wynik i dobre zakończenie długiego sezonu, w którym Johan Kristoffersson był zawsze o mały krok przede mną. Pomimo tego, jestem niezmiernie dumny z całego teamu: daliśmy z siebie wszystko. To był też dobry rok w towarzystwie Andreasa Bakeruda. Doskonale się ze sobą bawiliśmy, a dzisiejszego wieczoru mamy co świętować.”
Po czterech wyścigach kwalifikacyjnych Bakkerud był o jedno miejsce przed Ekströmem i zredukował stratę do niego z czterech do trzech punktów. W półfinale Norweg był jednak zmuszony do odprowadzenia swego Audi S1 EKS RX quattro wcześniej na parking, z racji stłuczki na torze. Mimo to zapewnił sobie trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców World RX 2018, a jednocześnie zdobył dla Audi kolejne podium Mistrzostw. „ To był błąd nowicjusza” – złościł się później Bakkerud. „Uderzyłem w samochód Kevina Hansena i uszkodziłem sobie układ kierowniczy. To dla mnie ogromny wstyd, że musiałem się poddać już w półfinale. Jestem jednak bardzo zadowolony z przebiegu całego sezonu. Zająłem trzecią pozycję w klasyfikacji kierowców Mistrzostw Świata w Rallycrossie, a moja współpraca z EKS Audi Sport układała się znakomicie. Mechanicy, inżynierowie, zespół obsługi mediów, kierowcy ciężarówek – wszyscy i każdy z osobna wykonali doskonałą robotę. A nad wszystkim czuwał oczywiście Mattias, któremu z całego serca gratuluję tytułu Wicemistrza Świata w Rallycrossie.”
Jednak po tym emocjonującym sezonie i po zdobyciu wicemistrzostwa świata w klasyfikacji zespołowej, w szwedzkim teamie pojawiły się nie tylko łzy radości, ale też smutku. „To był prawdopodobnie ostatni wyścig EKS Audi Sport jako zespołu fabrycznego czterech pierścieni” – powiedział Mattias Ekström. „Po pięciu wspaniałych latach, to bardzo emocjonujący dla nas moment. Myślę jednak, że dziś w wielkim stylu zamknęliśmy kolejny, wspaniały rozdział.”
Mistrzostwa Świata w Rallycrossie FIA 2018 – runda 12, Kapsztad, wyniki finałowe
– Johan Kristoffersson (S) Volkswagen 4 min. 12,787 sek.
– Mattias Ekström (S) Audi +2,700 sek.
– Sébastien Loeb (F) Peugeot +3,595 sek.
– Kevin Hansen (S) Peugeot +6,230 sek.
– Petter Solberg (N) Volkswagen –5 okrążeń
– Timmy Hansen (S) Peugeot –5 okrążeń
Klasyfikacja kierowców Mistrzostw Świata w Rallycrossie FIA 2018 (klasyfikacja finałowa po 12 rundach)
– Johan Kristoffersson (S) Volkswagen 341 punktów
– Mattias Ekström (S) Audi 248 punktów
– Andreas Bakkerud (N) Audi 237 punktów
– Sébastien Loeb (F) Peugeot 229 punktów
– Petter Solberg (N) Volkswagen 227 punktów
Klasyfikacja zespołowa Mistrzostw Świata w Rallycrossie FIA 2018 (klasyfikacja finałowa po 12 rundach)
– PSRX Volkswagen Sweden 568 punktów
– EKS Audi Sport 485 punktów
– Team Peugeot Total 421 punktów