Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec silnie związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki. Mało znany fakt, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii.
Celebrując stulecie działalności, Mazda wykorzystała korek w wykończeniu „pływającej” konsoli centralnej oraz wewnętrznych uchwytów drzwi w swoim pierwszym seryjnie produkowanych samochodzie elektrycznym, co stanowi swoisty hołd dla tworzywa, które zapoczątkowało rozwój Mazda Corporation. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.
Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.
Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy.
Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży – Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork.
Poznanie tej historii pozwala zrozumieć, dlaczego zespół projektantów Mazdy MX-30 zdecydował się wykorzystać elementy wykonane z korka dostarczonego przez działające do dziś przedsiębiorstwo Uchiyama Kogyo. Kabina pierwszego seryjnie produkowanego elektrycznego samochodu Mazdy otrzymała ekologiczne, stylowe i trwałe wykończenie, nawiązujące do tradycji i początków działalności firmy.
Główny projektant Mazdy MX-30 Youichi Matsuda powiedział: „W czasach, gdy powstawało przedsiębiorstwo Toyo Cork Kogyo, technologie produkcji tworzyw sztucznych i gumy nie były dostępne w takim stopniu jak obecnie, więc korka używano wtedy jako alternatywnego materiału do uszczelniania i wypełniania powierzchni. Po II wojnie światowej rozwój produkcji elementów gumowych i tworzyw sztucznych na skalę przemysłową oznaczał, że korek stopniowo tracił na znaczeniu jako materiał przemysłowy na szeroką skalę. Odgrywał jednak tak znaczącą rolę w historii Mazdy, że był jedynym słusznym wyborem jako materiał do wykończenia wnętrza MX-30.”
Matsuda podkreśla także: „Odnawialny charakter korka idealnie pasuje do Mazdy MX-30, w której użyliśmy także inne materiały pozyskane w procesie recyklingu – z butelek plastikowych wykonana została tapicerka drzwi, a elementy przednich i tylnych drzwi powstały z bioplastiku.”
Korek zbierany z kory drzew korkowych bez ich ścinania wykorzystany w MX-30 jest specjalnie utwardzany wysokiej jakości powłoką i materiałem podkładowym, aby zapewnić mu trwałość i jakość oczekiwaną w samochodach Mazdy. „Wnętrze samochodu może być przestrzenią narażoną na intensywną eksploatację, przykładowo promienie ultrafioletowe przenikające przez szyby mogą z czasem niszczyć korek, więc wykorzystanie i zabezpieczenie tego materiału przyniosło nam nowe wyzwania”, wspomina Matsuda. „Aby podołać temu wyzwaniu pracowaliśmy razem z Uchiyama Kogyo tak, by gotowe wykończenie wnętrza samochodu z wykorzystaniem korka miało odpowiednią fakturę, trwałość i estetykę, której oczekują klienci Mazdy.”
W 2020 roku, gdy Mazda celebruje swoje stulecie, powrót korka jako materiału wykończenia wnętrza pojazdu jest idealnym i właściwym przywołaniem dziedzictwa firmy. Klienci odbierający pierwsze egzemplarze MX-30 jesienią tego roku będą mieli przyjemność poznania walorów korkowego wykończenia stylowej i nowoczesnej kabiny elektrycznej Mazdy. Mazda MX-30 w wersji Kai wyceniona została na 142 900 zł i oferuje bogate wyposażenie, w skład którego wchodzą m.in.:
Przednie reflektory LED
Cyfrowe zegary
System Mazda Connect
Nawigacja
Sterowanie HMI
Adaptacyjny tempomat
Automatyczna klimatyzacja z ekranem dotykowym
Head-up na przedniej szybie
System monitorowania martwego pola ze wspomaganiem utrzymania pasa
Kamera cofania
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
Aluminiowe obręcze 18”
Elementy wykończenia z korka będą dostępne w wersjach Hikari i Enso oraz w First Edition, której pierwsze egzemplarze trafią do salonów jesienią 2020 r. Klienci, którzy zdecydują się na kupno Mazdy MX-30 mogą skorzystać z konkurencyjnego finansowania zarówno w formie leasingu, jak i kredytu.
Mazda MX-30 dostarcza zupełnie nowe doświadczenie korzystania z samochodu elektrycznego. Wyróżnia się unikatowym wzornictwem wnętrza i nadwozia oraz dynamiką jazdy, które sprawiają, że założyciel firmy i pionier przemysłowego zastosowania korka, Jujiro Matsuda, byłby dumny z obecnych dokonań firmy.