Nowy Mercedes-Benz SLC

Opublikowano: 1 stycznia 2016 - 19:45 Autor: Moto Replika

Stuttgart. W marcu 2016 roku, 20 lat po premierze pierwszej generacji Mercedesa SLK, model zadebiutuje na rynku w odświeżonej formie, ze zoptymalizowaną technologią i pod nową nazwą – SLC. To nawiązanie do bliskich relacji z Klasą C, z którą roadster dzieli liczne rozwiązania techniczne. W gamie silnikowej pojawiają się dwie nowości: bazowa wersja SLC 180 oraz topowy, sportowy wariant Mercedes-AMG SLC 43. Z zewnątrz uwagę zwraca osłona chłodnicy z diamentowym wypełnieniem oraz opcjonalne, inteligentne oświetlenie diodowe (ILS), a lista wyposażenia dodatkowego obejmuje zaawansowane systemy wspomagające. Zamówienia na SLC ruszają w połowie stycznia 2016 roku; wtedy też zostaną ogłoszone jego ceny.

Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusitgrau magno, AMG Line Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusit grey magno, AMG Line

Nowy Mercedes-Benz SLC może poszczycić się imponującym dziedzictwem: jego poprzednik, model SLK, od chwili debiutu w 1996 roku znalazł około 670 tys. nabywców. Kompleksowo zmodernizowany SLC, z gamą silnikową obejmującą m.in. dynamiczną i ekonomiczną wersję SLC 250 d oraz sportowy wariant Mercedes-AMG SLC 43, ma wszystko, czego potrzeba do kontynuacji tego sukcesu. Odmiany SLC 250 d, SLC 300 oraz SLC 43 standardowo wyposażono w 9-stopniową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC, jako opcję dostępną również dla nowej wersji SLC 180 o mocy 115 kW (156 KM) oraz SLC 200.

W ramach liftingu projektanci Mercedes-Benz sprawili, że kompaktowy roadster prezentuje się jeszcze dynamiczniej. Nowy przedni pas wydłuża optycznie pokrywę silnika i płynnie łączy się z jej muskularnymi przetłoczeniami, a osłona chłodnicy we wszystkich odmianach SLC ma efektowne, diamentowe wypełnienie.

Dane techniczne w skrócie:

SLC 180 SLC 200 SLC 300 SLC 250 d SLC 43
Liczba/układ cylindrów 4/R 4/R 4/R 4/R 6/V
Poj. skokowa (ccm) 1595 1991 1991 2143 2996
Moc maks. (kW/KM przy obr./min) 115/156 przy 5300 135/184 przy 5500 180/245 przy 5500 150/204
przy 3800
270/367 przy 5500-6000
Maks. moment obr.
(Nm przy obr./min)
250 przy 1200-4000 300 przy 1200-4000 370 przy 1300-4000 500 przy 1600-1800 520 przy
2000-4200
Średnie zużycie paliwa od (l/100 km) 5,6 (5,6) 6,1 (5,7) (5,8) (4,4) (7,8)
Średnia emisja CO2 od (g/km) 127 (128) 142 (133) (134) (114) (178)
Klasa efektywności B (B) C (B) (B) (A) (D)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9 (8,1) 7,0 (6,9) (5,8) (6,6) (4,7)
Prędkość maks. (km/h) 226 (223) 240 (237) (250) (245) (250)

W nawiasach: dane dla wersji z przekładnią 9G-TRONIC.

Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusitgrau magno, AMG Line Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusit grey magno, AMG Line

Układ napędowy: indywidualny charakter dzięki DYNAMIC SELECT

Nowością w ofercie jest bazowy model SLC 180 z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem 1.6 o mocy 115 kW (156 KM), zużywający średnio zaledwie 5,6 l/100 km (cykl NEDC; ekwiwalent emisji CO2 na poziomie 127 g/km). Mocniejszy SLC 200 rozwija moc 135 kW (184 KM), a odmiana SLC 300 – 180 kW (245 KM). Obie wersje napędza 4-cylindrowa jednostka turbo o pojemności 2 litrów. Mistrzem wydajności pozostaje wysokoprężna odmiana SLC 250 d o mocy 150 kW (204 KM). Na każde 100 km potrzebuje średnio jedynie 4,4 l oleju napędowego (cykl NEDC; ekwiwalent emisji CO2 na poziomie 114 g/km).

Typowe dla pojazdów Mercedes-AMG osiągi zapewnia wariant SLC 43, który 3-litrowy silnik V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM) i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego łączy ze zmodyfikowanym, sportowym zawieszeniem z Mercedesa-AMG SLK 55. Połączenie to najlepiej podsumowują osiągi modelu: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu jedynie 4,7 s.

Odmiany SLC 180 i SLC 200 seryjnie wyposażono w 6-biegowe przekładnie manualne. Na życzenie można zamówić je z wszechstronną skrzynią automatyczną 9G-TRONIC, która w wariantach SLC 250 d, SLC 300 i SLC 43 należy do wyposażenia standardowego. Dzięki systemowi wyboru trybu jazdy DYNAMIC SELECT za naciśnięciem przycisku można modyfikować charakterystykę pojazdu – zestrojenie silnika, przekładni, układu kierowniczego i zawieszenia. Kierowca ma do wyboru pięć programów: Comfort, Sport, Sport+, Eco oraz Individual. DYNAMIC SELECT jest seryjnie montowany w modelach SLC 250 d i SLC 300, a w SLC 180 oraz SLC 200 ze skrzynią 9G-TRONIC występuje za dopłatą.

SLC 43 standardowo oferuje sportowy układ wydechowy AMG Sport z dwiema regulowanymi klapami, pozwalającymi modulować jego brzmienie zależnie od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.

W samochodach z pakietem Dynamicznego Prowadzenia (opcja), obejmującym obniżone o 10 mm zawieszenie, adaptacyjne amortyzatory, bardziej bezpośredni układ kierowniczy i system ESP® Dynamic Cornering Assist, DYNAMIC ASSIST odpowiada również za aktywną regulację siły tłumienia, osobno przy każdym z kół, zależnie od warunków drogowych.

Model SLC 300 standardowo występuje ze sportowym układem wydechowym, którego dźwięk – dzięki zintegrowanej klapie – zmienia się zależnie od wybranego trybu jazdy. Dla modelu SLC 200 ze skrzynią 9G-TRONIC i pakietem AMG Line/Sports układ ten dostępny jest w opcji.

Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusitgrau magno, AMG Line Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusit grey magno, AMG Line

Bezpieczeństwo: kompleksowa gama systemów wspomagających

Nowością w SLC jest montowany seryjnie system Active Brake Assist, w innych seriach modelowych znany jako COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Poza radarową kontrolą odległości i wspomaganiem parkowania może on przeprowadzić autonomiczne hamowanie w celu ograniczenia zagrożenia kolizją przód-tył. Jeśli kierowca nie zareaguje właściwie po wykryciu ryzyka takiej kolizji, mimo wyświetlenia na panelu wskaźników lampki ostrzegawczej i wyemitowania przerywanego sygnału dźwiękowego, system zainicjuje autonomiczne hamowanie. Przy niskich prędkościach względnych pozwala to całkowicie zapobiec zderzeniu z pojazdami, które poruszają się wolniej, zatrzymują się lub stoją nieruchomo. Na życzenie dostępne są także układy monitorowania martwego pola Blind Spot Assist oraz pasa ruchu Lane Keeping Assist.

Optymalną widoczność na wąskich drogach pozamiejskich i autostradach, zwłaszcza w zakrętach, zapewnia opcjonalny system inteligentnego oświetlenia LED ILS (Intelligent Light System), który automatycznie dopasowuje strumień światła do warunków oświetleniowych i drogowych. Reflektory diodowe wyróżniają się niskim zużyciem energii, długim cyklem eksploatacji i przyjemną, białą barwą światła, zbliżoną do barwy światła dziennego. Lampy LED ILS oferują pięć funkcji: tryb autostradowy, funkcję doświetlania zakrętów i rond, czujnik zmierzchu oraz rozbudowane światła przeciwmgłowe.

SLC dostępny jest też z asystentem świateł drogowych – Adaptive Highbeam Assist Plus, pozwalającym na ciągłe używanie świateł drogowych bez obawy o oślepienie jadących z przeciwka. System automatycznie dobiera optymalny zasięg świateł, a kierowca nie musi samodzielnie przełączać już między światłami mijania a drogowymi ani obawiać się, że stwarza zagrożenie dla pozostałych użytkowników drogi. Za pomocą zamontowanej za przednią szybą kamery Adaptive Highbeam Assist Plus wykrywa innych uczestników ruchu, na przykład pojazdy nadjeżdżające z przeciwka lub poruszające się przed autem, i za pomocą mechanizmu w lampach maskuje część diod, które mogłyby oślepiać ich kierowców. Funkcja jest aktywna powyżej prędkości 30 km/h, podczas podróży w ciemności, bez oświetlenia ulicznego.

W połączeniu z systemem multimedialnym COMAND Online dostępny jest również układ rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Assist. Przy pomocy kamery umieszczonej w górnej części przedniej szyby identyfikuje on i prezentuje na panelu wskaźników wybrane znaki: ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i wyprzedzania oraz znaki je odwołujące. Jeśli kierowca będzie próbować jechać pod prąd mimo rozpoznania zakazu wjazdu, na desce rozdzielczej SLC pojawi się stosowny komunikat, a w kabinie rozlegnie się sygnał ostrzegawczy.

Jeśli przedni fotel pasażera jest pusty lub wykryty zostanie zamontowany na nim fotelik, poduszka czołowa pasażera z przodu zostanie automatycznie odłączona. Funkcja działa niezawodnie, w oparciu o dane z czujnika ciśnienia.

Cofanie i manewrowanie podczas parkowania może być łatwiejsze i bezpieczniejsze dzięki opcjonalnej kamerze cofania. Kamera uruchamia się automatycznie po wrzuceniu wstecznego biegu, a jej obraz wyświetlany jest na ekranie jednostki centralnej wraz z dynamicznymi liniami pomagającymi w parkowaniu. Oferowany na życzenie asystent Parking Assist z systemem Parking Guidance pomaga zlokalizować wolne miejsce i ułatwia parkowanie równoległe.

Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusitgrau magno, AMG Line Mercedes-Benz SLC 300, designo cerrusit grey magno, AMG Line

Komfortowe wyposażenie: dach typu vario jeszcze łatwiejszy w obsłudze

SLC jest wyposażony w dach typu vario, łączący przyjemność z jazdy pod gołym niebem z bezkompromisową wygodą w niesprzyjających warunkach pogodowych. Teraz obsługa elektrohydraulicznie sterowanego dachu jest jeszcze prostsza. Jeśli podczas otwierania lub zamykania samochód musi ruszyć z miejsca ze względu na warunki na drodze (np. zapalenie się zielonego światła), zainicjowana na postoju operacja będzie kontynuowana do prędkości około 40 km/h. Kolejna nowość to separator bagażnika (w połączeniu z opcjonalnym pakietem dachu vario lub funkcją KEYLESS-GO), który po otwarciu dachu automatycznie przesuwa się w dół, jeśli wcześniej został ustawiony w górnej pozycji w celu wygospodarowania dodatkowej przestrzeni bagażowej. Gdy uniemożliwiają to zapakowane bagaże, dach się nie złoży, a na panelu wskaźników pojawi się informacja: „Zamknij separator bagażnika”.

Nawet z otwartym dachem SLC może zapewniać perfekcyjny komfort na pokładzie. Opcjonalnie model jest oferowany z podgrzewanymi fotelami oraz „powietrznym szalem” – systemem ogrzewania okolic karku, który doskonale współdziała z jedną z dwóch dostępnych osłon przeciwwiatrowych. W celu ograniczenia hałasu powodowanego przez wiatr podczas jazdy z rozłożonym dachem małe boczne okna za drzwiami można teraz podnieść osobno.

Unikalne dla SLC wyposażenie stanowi panoramiczny dach vario z MAGIC SKY CONTROL – szklaną taflą przyciemnianą lub rozjaśnianą za naciśnięciem przycisku. Pozwala to cieszyć się jazdą pod gołym niebem o dowolnej porze roku, ale w razie potrzeby, przy dużym nasłonecznieniu, zapewnia przyjemny cień.

Tradycyjnie atutem SLC jest ustawny bagażnik o pojemności 335 l – największy w segmencie.

Informacje i rozrywka: rozbudowane funkcje COMAND Online

System multimedialny COMAND Online, zespalający sterowanie nawigacją, telefonem, odtwarzaczem audio i wideo oraz przeglądarką internetową, oferuje szereg nowych lub wzbogaconych funkcji:

  • kolorowy ekran 7″ o wysokiej rozdzielczości
  • szybka nawigacja z dyskiem twardym, realistycznymi widokami map topograficznych i 3-letnim abonamentem na bezpłatne aktualizacje
  • dostęp do internetu na postoju i nieograniczone korzystanie z aplikacji Mercedes-Benz (także w ruchu, w połączeniu z odpowiednim telefonem komórkowym)
  • odtwarzacz DVD
  • radio internetowe
  • łączność Bluetooth® z funkcją zestawu głośnomówiącego, odczytywania SMS-ów i streamingu audio
  • sterowanie głosowe LINGUATRONIC dla audio, telefonu, nawigacji, przeszukiwania zasobów muzyki i aplikacji Mercedes-Benz
  • 2 porty USB w podłokietniku i gniazdo kart SD w jednostce COMAND
  • interfejs multimedialny dla iPoda® lub iPhone’a®
  • importowanie książki telefonicznej z telefonu do jednostki COMAND
  • Cover Art: okładki albumów wyświetlane w menu audio
  • połączenie alarmowe Mercedes-Benz
  • standardowe usługi Mercedes Me (pomoc w razie wypadku lub awarii, zarządzanie przeglądami i telediagnostyka) oraz zdalna kontrola statusu pojazdu

Również system rozrywki Audio 20 CD został zmodernizowany. Ma teraz większy wyświetlacz (o przekątnej 7″) i może współpracować z nawigacją Garmin® MAP PILOT, której dane przechowywane są na karcie SD. Zoptymalizowane prowadzenie do celu jest też dostępne z wykorzystaniem informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Wygląd zewnętrzny: diamentowa osłona chłodnicy i inteligentne reflektory LED-owe

W ramach liftingu projektanci Mercedes-Benz sprawili, że kompaktowy roadster prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie. Nowy przedni pas wydłuża optycznie pokrywę silnika i płynnie łączy się z jej muskularnymi przetłoczeniami, a osłona chłodnicy we wszystkich odmianach SLC ma efektowne, diamentowe wypełnienie. W bazowej wersji towarzyszy mu czarne wykończenie z chromowanymi akcentami i żaluzja w kolorze srebrnym. Dodatkowy ładunek indywidualizmu oferuje linia AMG lub pakiet Night: diamentową osłonę chłodnicy połączono tu z chromowanym wykończeniem i żaluzją w kolorze srebrnym (linia AMG) albo czarnym, błyszczącym (pakiet Night).

Atletyczna, sportowa stylizacja przyciąga uwagę również szerokimi wlotami powietrza w zderzaku, chromowanymi detalami jego dolnej krawędzi i wyrazistym kształtem lamp. W ich obudowach zintegrowano diodowe światła dzienne, a klosze wykonano z przezroczystego poliwęglanu z odporną na zarysowania powłoką. Z opcjonalnym systemem inteligentnego oświetlenia LED-owego ILS (Intelligent Light System) reflektory mają czarne wypełnienie, podkreślające wysoki poziom postrzegalnej jakości i nadające im efekt głębi.

Widziany z profilu, SLC może służyć za wzorzec roadstera: zwarta sylwetka wyróżnia się długą maską, cofniętą kabiną pasażerską i krótkim tylnym zwisem. Definiuje ją subtelnie wznosząca się krawędź szyb i łukowata linia dachu, mocno wyprofilowane nadkola oraz obręcze o średnicy od 16 do 18 cali. No i wyloty powietrza na przednich błotnikach, przedzielone lśniącymi, chromowanymi „skrzelami” – echo legendarnego 300 SL.

Muskularne tylne nadkola i zderzak z czarnym dyfuzorem oraz zintegrowaną końcówką układu wydechowego sygnalizują sportowy potencjał SLC. Tylne lampy – teraz z diodami LED – otrzymały nowe, subtelniej stylizowane wkłady z poziomymi modułami: te u góry i pośrodku odpowiadają za światła hamowania i mijania, a na dole – za kierunkowskazy i światła cofania. Dynamicznie wyprofilowana pokrywa bagażnika przywodzi na myśl kształt tarczy, a zintegrowany spojler zaopatrzono w trzecie światło stop.

Mercedes-Benz SLC 300, Interieur, bengalrot/schwarz Mercedes-Benz SLC 300, interior, bengal red/black

Kabina: większy ekran i galwanizowane elementy sterowania

Wnętrze SLC prezentuje się jeszcze szlachetniej niż poprzednika. Uwagę zwracają tu nowe, jasne (standard) lub ciemne aluminiowe elementy ozdobne z wykończeniem przypominającym włókno węglowe. Dwa zatopione w tubach wskaźniki mają teraz czarne tarcze z czerwonymi wskazówkami, odwołującymi się do świata motorsportu. Rozdziela je standardowy, kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny TFT o przekątnej 4,5″. Na życzenie oferowany jest analogowy zegar z czarną tarczą. Między centralnymi otworami wentylacyjnymi umieszczono znacznie większy niż w SLK ekran – w przypadku systemu Audio 20 jego przekątna wzrosła z 5,8 do 7″. Jedna z opcji interfejsu pozwala śledzić dane pojazdu, w tym aktualne parametry silnika – zupełnie jak w rasowych autach wyścigowych.

Wyjątkowe przywiązanie do detali zdradzają między innymi galwanizowane elementy sterowania elektrycznie regulowanych foteli (dostępnych w połączeniu z pakietem pamięci) oraz galwanizowane manetki zmiany biegów, oferowane w połączeniu z linią AMG i pakietem Sports.

Nowa sportowa kierownica, standardowo perforowana w miejscach chwytu, oraz dźwignia zmiany biegów DIRECT SELECT z wytłoczonym napisem „SLC” (w połączeniu z przekładnią 9G-TRONIC) dbają o sportowy klimat w kabinie. Nabywcy mogą zamówić też wielofunkcyjną, trójramienną kierownicę obszytą skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA – ze spłaszczonym u dołu wieńcem, kontrastującą, czerwoną nicią oraz chromowanymi akcentami i manetkami zmiany biegów.

Nowe są również skórzane wykończenia. W przypadku odbijającej promienie słoneczne skórzanej tapicerki górne części oparć foteli mają nowe, perforowane pokrycie, a odbijająca promienie słoneczne skóra nappa w wybranych odcieniach wyróżnia się poprzecznymi przeszyciami oraz nicią w kontrastującym kolorze. W ofercie pojawiły się nowe tonacje: brąz siodła (w połączeniu ze skórą nappa i skórą nappa Exclusive) oraz platynowa biel (w połączeniu ze skórą nappa, skórą nappa Exclusvie, skórą nappa designo oraz skórą nappa designo Exclusive).

Dostępne na życzenie nastrojowe oświetlenie obejmuje teraz przestrzeń na nogi, dając poczucie większej przestrzeni, i poza odcieniem białym i błękitnym jest także dostępne w kolorze czerwonym.

Dziedzictwo: 20 lat od debiutu

Prezentacja SLK w 1996 roku (typoszereg R170) wywołała niemałą sensację – nie tylko dlatego, że Mercedes-Benz wprowadził na rynek kompaktowego roadstera, ale również z uwagi na żywy, żółty odcień lakieru premierowego egzemplarza i „twardy” dach vario zamiast tradycyjnego, miękkiego poszycia. SLK rozpoczął w Mercedesie nową epokę, a konstrukcja jego dachu posłużyła za wzór dla kolejnych kabrioletów spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Pod karoserią model krył liczne rozwiązania z Klasy C – podobnie jak jego następcy. Z tego względu, w świetle zmian w firmowej nomenklaturze, uznano, że roadster powinien kontynuować swoją udaną karierę pod nową nazwą: SLC.

W marcu 2004 roku zadebiutowała druga generacja SLK (typoszereg R171). Przedni pas nawiązujący kształtem do nosa bolidów Formuły 1 podkreślał jego sportową naturę, podobnie jak topowy wariant SLK 55 AMG z jednostką V8 o mocy 265-294 kW (360-400 KM). Wiosną 2005 roku w Genewie pokazano prototyp SLK 320 CDI z pionierskim, 286-konnym silnikiem Diesla wspomaganym trzema turbosprężarkami. Nigdy nie trafił on do produkcji, jednak połączenie roadstera z jednostką wysokoprężną już tak – w trzeciej generacji SLK, pokazanej w marcu 2011 roku (SLK 250 CDI). Kolejną nowością był genialny dach vario z technologią MAGIC SKY CONTROL, pozwalającą ściemniać panoramiczne okno dachowe za naciśnięciem przycisku.

O autorze

renomowany portal motoryzacyjny. Auta nowe i używane. Najlepsze salony samochodowe, komisy i warsztaty. Pokazujemy i promujemy tylko prawdziwych fachowców.

1 komentarz do tego tekstu. Zapraszamy do dyskusji.

  1. Stefan Kilus 1 stycznia 2016 o 21:51 - Odpowiedz

    Cennik zapewne kismiczny ale jako drugie może sprawić sporu fanu. Zwłaszcza wersja AMG.

Skomentuj Stefan Kilus

Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.