We współpracy z BMW i oraz Designworks, zawodowy austriacki BASE jumper i spadochroniarz Peter Salzmann realizuje marzenie o lataniu w innowacyjny sposób – Napęd elektryczny i nowo zaprojektowany wingsuit zwiększają prędkość i czas trwania lotu – Spektakularny film z premierowego lotu w „Electrified Wingsuit by BMW i” zostanie zaprezentowany w ramach #NEXTGen 2020.
Elektromobilność z BMW i podbija trzeci wymiar. W ramach #NEXTGen 2020 BMW Group prezentuje pierwszy elektryczny napęd do wingsuitu, który pozwala urzeczywistnić odwieczne marzenie ludzkości o lataniu w zupełnie nowy sposób. Innowacyjny moduł napędowy oraz zaprojektowany całkowicie na nowo wingsuit zostały opracowane we współpracy BMW i oraz Designworks z profesjonalnym wingsuiterem Peterem Salzmannem z Austrii. Jego premierowy lot w „Electrified Wingsuit by BMW i” został zarejestrowany na zainscenizowanym z rozmachem filmie. Ten spektakularny film, który zostanie po raz pierwszy pokazany w ramach #NEXTGen 2020, w imponujący sposób pokazuje, jak technologia BMW eDrive jest w stanie nie tylko na drodze trwale zmienić indywidualne doświadczenie mobilności.
Podczas #NEXTGen 2020 BMW Group pokaże na różne sposoby, jak firma napędza zmiany w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Przedstawione zostaną inicjatywy i zobowiązania, w ramach których ścisła wymiana z podmiotami działającymi w innych sektorach doprowadzi do powstania nowych perspektyw. Ponadto BMW Group zaprezentuje aktualne nowości produktowe, jak również rozwój technologiczny i koncepcje pojazdów dla przyszłości mobilności indywidualnej.
Jednym z najważniejszych punktów jest technologia elektromobilności, w której BMW Group jest jednym z wiodących dostawców na świecie dzięki swojemu doświadczeniu w rozwoju i produkcji oraz największej ofercie modeli ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Od chwili wprowadzenia na rynek w pełni elektrycznego BMW i3 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 13,1 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) w 2013 r. silniki elektryczne, elektronika mocy, technologia ładowania i akumulatory wysokonapięciowe są stale rozwijane. W nowym BMW iX3 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 17,8-17,5 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) stosowana jest już piąta generacja technologii BMW eDrive, która charakteryzuje się zoptymalizowaną efektywnością energetyczną i gęstością mocy oraz wyjątkowo kompaktową konstrukcją.
Kompaktowy napęd, zoptymalizowana konstrukcja, wyjątkowe wrażenia z lotu
Wieloletnie doświadczenie i skoncentrowane w marce BMW i kompetencje rozwojowe w zakresie technologii napędów elektrycznych i akumulatorów zostały teraz wykorzystane w zupełnie nowy sposób. Dzięki temu powstał niezwykle wydajny, kompaktowy i lekki pakiet napędu i akumulatora zapewniający wyjątkowe wrażenia z lotu w „Electrified Wingsuit by BMW i”. Zespół lotny „Electrified Wingsuit by BMW i” składa się z dwóch karbonowych śmigieł w obudowie, tzw. wirników, z których każdy dostarcza moc 7,5 kW i prędkość obrotową około 25 000 obr/min, która jest dostępna przez około 5 minut. Projekt jednostki napędowej i specjalnie opracowanego wingsuitu jest wynikiem współpracy Petera Salzmanna i zespołu kreatywnego Designworks. Ta spółka zależna BMW Group od samego początku miała duży wpływ na kształtowanie marki BMW i; wykorzystuje ona swoje kreatywne umiejętności nie tylko w sektorze motoryzacyjnym, ale także na rzecz wielu międzynarodowych klientów z innych branż.
Od pomysłu na lot w wingsuicie z dodatkowym zasilaniem elektrycznym do jego premiery w austriackich Alpach minęło około trzech lat, podczas których pionier sportów lotniczych Peter Salzmann i jego partnerzy z BMW i oraz Designworks wspólnie pracowali nad szczegółami wingsuitu i napędu. Elektryczny napęd dwuśmigłowy wraz z akumulatorem został precyzyjnie wbudowany w przód wingsuitu. Ważną częścią rozwoju projektu były testy w tunelu aerodynamicznym centrum testów aerodynamicznych BMW Group w Monachium.
Skok z helikoptera, lot z technologią BMW eDrive, lądowanie ze spadochronem
Inspiracją dla projektu „Electrified Wingsuit by BMW i” było pragnienie Petera Salzmanna, aby wynieść wingsuiting na nowy poziom. Ten 33-letni Austriak jest trenerem skoków spadochronowych, a w międzyczasie wyspecjalizował się też w BASE jumpingu oraz wingsuitingu. Poza treningiem skoków ze spadochronem i wingsuitingiem jego repertuar obejmuje także kaskaderstwo i występy pokazowe. Skacząc z klifów lub z samolotu, Salzmann używa specjalnej błony ze sztucznego włókna rozpiętej między rękawami i nogawkami swojego wingsuitu, co umożliwia mu wykorzystanie prędkości spadania i prądu powietrza do lotu ślizgowego. Wingsuiterzy osiągają przy tym prędkość ponad 100 km/h.
Celem napędu elektrycznego jest zwiększenie wydajności wingsuitów w celu uzyskania dłuższego lotu ślizgowego, a tym samym możliwości pokonywania dłuższych dystansów. Jak opisuje Salzmann, po aktywacji pilot doświadcza natychmiastowego przyspieszenia i może lecieć z prędkością ponad 300 km/h. Podczas pierwszego lotu w „Electrified Wingsuit BMW i” Salzmann i dwóch innych wingsuiterów zostali przewiezieni helikopterem nad szczyty górskie jego austriackiej ojczyzny. Bezpośrednio po skoku z wysokości 3000 metrów wszyscy trzej polecieli kluczem w kierunku masywu górskiego. Za pomocą napędu elektrycznego Salzmann przyspieszył mocnej niż jego towarzysze i wybił się lotem wznoszącym ponad szczyt, aby następnie po kolejnym zakręcie spotkać się z pozostałymi dwoma pilotami, którzy okrążyli szczyt lotem ślizgowym. Następnie trzej wingsuiterzy otworzyli swoje spadochrony i wylądowali w uzgodnionym miejscu.
Po tym udanym debiucie Peter Salzmann i eksperci z BMW i oraz Designworks kontynuują prace nad pierwszym na świecie wingsuitem z napędem elektrycznym. Austriak jest głęboko przekonany, że przyszłość należy do napędów elektrycznych nie tylko na drodze, ale i w powietrzu. Dla niego projekt „Electrified Wingsuit by BMW i” jest doskonałym dowodem na to, jakie wcześniej niewyobrażalne możliwości mogą się ziścić dzięki mobilności elektrycznej.