Dacia przedstawiła nową jednostkę dwupaliwową, zasilaną benzyną i LPG. Jest to silnik TCe 100 LPG. Po raz pierwszy został zaprezentowany na targach samochodowych w Brukseli pod maską Dustera. Wkrótce będzie również oferowany w Sandero, Sandero Stepway, Loganie i Loganie MCV. Nowy silnik ma zdecydowanie lepsze osiągi, a jednocześnie znacznie niższe zużycie paliwa i emisję CO2. Dacia jest jedynym producentem, który oferuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie, z wyjątkiem Dokkera i Lodgy. LPG to sprawdzony, łatwy w obsłudze silnik, przystępny cenowo i ekonomiczny w eksploatacji. Doskonale spełnia potrzeby klientów marki Dacia.
Nowy trzycylindrowy, turbodoładowany silnik TCe 100 LPG będzie dostępny w Dusterze, Sandero, Sandero Stepway, Loganie i Loganie MCV. Nowa jednostka zapewnia wyższe osiągi z maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm już od 2000 obr./min. Jest niezwykle uniwersalna, a jednocześnie pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Silnik LPG emituje o około 10% CO2 mniej niż podobne silniki benzynowe. Technologia jest przystępna cenowo i ekonomiczna w eksploatacji.
Dacia proponuje gamę niezawodnych samochodów LPG po bardzo konkurencyjnej cenie. Wersje te są dostępne w cenie +1000 zł vs. silnik 1.0 TCe 100. Cena gazu LPG jest zdecydowanie niższa – nawet o połowę w stosunku do ceny benzyny czy oleju napędowego.
Średnie zużycie paliwa silnika LPG jest co prawda nieco wyższe, ale mimo to koszt paliwa w przeliczeniu na kilometr jest niższy nawet o 30% w przypadku silników benzynowych i o 8% w przypadku silników wysokoprężnych.
Mobilność bez ograniczeń
Samochód może jeździć zarówno na benzynie, jak i na LPG. Ma dwa oddzielnie zbiorniki – jeden na benzynę, drugi na gaz. Zasięg samochodu na dwóch pełnych zbiornikach wynosi łącznie ponad 1000 km. Benzyna jest dostępna na wszystkich stacjach paliwa, a LPG jest sprzedawany średnio przez 1/4 stacji europejskich.
Sprawdzona i bezpieczna technologia, dopracowana wiele lat temu
Układ LPG w samochodach Dacii jest montowany bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym. Dla klienta oznacza to prostą procedurę zamówienia, bez wydłużenia okresu oczekiwania na samochód i jedną gwarancję na samochód i układ LPG oraz możliwość napraw i serwisowania samochodu w jednej sieci, dobrze znającej tę technologię. Silnik benzynowy już od początku był zaprojektowany do zasilania gazem LPG. Dodatkowy zbiornik LPG jest wykonany z niezwykle wytrzymałej blachy stalowej. Jest montowany w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu nie było konieczności modyfikacji zbiornika benzyny. Zawór odcinający, układ ograniczający napełnienie zbiornika do 80%, ogranicznik przepływu, elektrozawór i zawór bezpieczeństwa zapewniają bezpieczeństwo układu.
W Unii Europejskiej jeździ blisko 15 milionów samochodów na gaz (LPG). Na całym świecie jest ich 26 milionów.
Dacia oferuje samochody na LPG od 2010 roku. Dowodem niezawodności tej technologii jest trzyletnia gwarancja (lub do 100 000 km przebiegu w zależności od tego, który warunek zostanie spełniony jako pierwszy), a więc taka sama jak na pozostałe samochody z gamy Dacii.
Prosta technologia
Działanie systemu jest z punktu widzenia kierowcy bardzo proste. Przełączenie zasilania z benzyny na LPG lub odwrotnie może mieć miejsce na dwa sposoby: ręcznie – w dowolnym momencie za pomocą przełącznika umieszczonego w kabinie (wybrany tryb zostanie również zachowany przy następnym włączeniu silnika) lub automatycznie – po opróżnieniu zbiornika LPG. Specjalny wskaźnik poziomu LPG pozwala kontrolować poziom gazu w zbiorniku. Napełnianie zbiornika jest łatwe i szybkie. Trwa zaledwie dwie minuty. Kolejną zaletą fabrycznie montowanego układu jest zachowanie takiej samej pojemności bagażnika jak w samochodzie z silnikiem benzynowym. Zbiornik LPG jest montowany w miejsce koła zapasowego.
Mihai Bordeanu, dyrektor marketingu Dacii powiedział: “W odpowiedzi na wyzwanie, jakim jest transformacja energetyczna, Dacia proponuje ofertę prostych w obsłudze i ekonomicznych wersji LPG, które obniżają zużycie paliwa i emisję CO2. Proponowane rozwiązanie doskonale wpisuje się w podejście marki Dacia, która stawia na niezawodność i przystępność cenową. Przyczyni się również do spełnienia zobowiązania podjętego przez Grupę Renault, która planuje zmniejszyć swój ślad węglowy o 25% w 2022 roku w porównaniu do 2010 roku”.
Więcej o LPG (skroplony gaz ropopochodny)
LPG – co to jest?
LPG to ciekła mieszanina propanu i butanu. W Europie jest objęta normą EN589. Spalanie LPG generuje mniejszą emisję tlenku węgla, węglowodorów i tlenku azotu niż silnik benzynowy. Co więcej silnik LPG ma dużą zaletę – emituje o około 10% CO2 mniej niż podobne silniki benzynowe.
LPG – jak to działa?
W Europie i większości krajów na świecie system zasilania LPG jest instalowany dodatkowo do silnika montowanego fabrycznie. Wymaga zamontowania dodatkowego zbiornika, który wytrzyma ciśnienie mieszaniny propanu i butanu w stanie płynnym, oraz niewielkiej modyfikacji układu zasilania silnika.